Referentie
Markdown-exportBR-E-01 Categorie E vereist precies één E-regel in de btw-specificatie
Een factuur met een factuurregel (BG-25), een korting op documentniveau (BG-20) of een toeslag op documentniveau (BG-21) waarvan de btw-categoriecode (BT-151, BT-95 of BT-102) "Vrijgesteld van btw" (E) is, moet in de btw-specificatie (BG-23) precies één regel bevatten met btw-categoriecode (BT-118) "Vrijgesteld van btw".
Probleembeschrijving
FOUT
Btw-categorieregel van EN 16931
Context en betekenis
Vrijgestelde prestaties, zoals medische zorg of onderwijs, moeten apart in de btw-specificatie staan, zodat de ontvanger de vrijgestelde omzet kan aansluiten op de factuurregels. De fout ontstaat vaak als een boekhoudpakket regels met 0 % samenvoegt met de S- of Z-regel, of per factuurregel een aparte E-regel aanmaakt.
Oplossing
Voeg één cac:TaxSubtotal toe met cac:TaxCategory/cbc:ID = E, het totaal van alle vrijgestelde posten als maatstaf van heffing (BT-116), btw-bedrag 0,00 (BT-117), tarief 0 (BT-119) en een vrijstellingsreden (BT-120 of BT-121). Voeg bestaande E-regels samen tot één regel.
Snelle acties
Geldige voorbeelden
- Regels met categorie E en één E-regel (BT-118 = E) in de btw-specificatie
Ongeldige voorbeelden
- Regel met btw-categorie E, maar de btw-specificatie bevat alleen een S-regel
- Twee afzonderlijke E-regels in de btw-specificatie
Codevoorbeelden
<cac:TaxTotal>
<cac:TaxSubtotal>
<cbc:TaxableAmount currencyID="EUR">100.00</cbc:TaxableAmount>
<cbc:TaxAmount currencyID="EUR">0.00</cbc:TaxAmount>
<cac:TaxCategory>
<cbc:ID>E</cbc:ID>
<cbc:Percent>0</cbc:Percent>
<cbc:TaxExemptionReasonCode>VATEX-EU-132</cbc:TaxExemptionReasonCode>
<cac:TaxScheme><cbc:ID>VAT</cbc:ID></cac:TaxScheme>
</cac:TaxCategory>
</cac:TaxSubtotal>
</cac:TaxTotal><cac:TaxTotal>
<cac:TaxSubtotal>
<cbc:TaxableAmount currencyID="EUR">60.00</cbc:TaxableAmount>
<cbc:TaxAmount currencyID="EUR">0.00</cbc:TaxAmount>
<cac:TaxCategory>
<cbc:ID>E</cbc:ID>
<cbc:Percent>0</cbc:Percent>
<cbc:TaxExemptionReasonCode>VATEX-EU-132</cbc:TaxExemptionReasonCode>
<cac:TaxScheme><cbc:ID>VAT</cbc:ID></cac:TaxScheme>
</cac:TaxCategory>
</cac:TaxSubtotal>
<cac:TaxSubtotal>
<cbc:TaxableAmount currencyID="EUR">40.00</cbc:TaxableAmount>
<cbc:TaxAmount currencyID="EUR">0.00</cbc:TaxAmount>
<cac:TaxCategory>
<cbc:ID>E</cbc:ID>
<cbc:Percent>0</cbc:Percent>
<cbc:TaxExemptionReasonCode>VATEX-EU-132</cbc:TaxExemptionReasonCode>
<cac:TaxScheme><cbc:ID>VAT</cbc:ID></cac:TaxScheme>
</cac:TaxCategory>
</cac:TaxSubtotal>
</cac:TaxTotal>